56 éve 286 járművel tesztelték az Erzsébet híd terhelhetőségét
Válogatás a Lechner Fotótár archív felvételeiből
A második világháborút követően újjáépített Erzsébet hidat 1964. november 21-én adták át ismét a forgalomnak. A Lechner Tudásközpont fotótára különleges felvételeket őriz az átadást megelőző teherpróbáról.
1945 januárjában a híd robbantás áldozata lett, a pesti hídfő azonban szerencsésen talpon maradt. Bár a fővárosi átkelők közül utolsóként állították helyre, a biztonságos hajóközlekedés miatt már 1947-ben eltávolítottak némi törmeléket a vízből, a romok teljes kiemelése pedig az 1950-es évek második felében történt meg. Az új Erzsébet híd Sávoly Pál elképzelései alapján az eredeti pillér felhasználásával, azonban megújult, letisztultabb külsővel és 10 méterrel szélesebben született újjá.
Az újjáépített Erzsébet híd avatását megelőző terheléses próbát az UVATERV munkatársai dokumentáltak. Az eseményről a sajtó is beszámolt, a Magyar Nemzet adatai alapján „155 jármű, 67 autóbusz, 24 locsolókocsi, 22 teherautó, 12 hármas villamos szerelvény, 4 villamos motorkocsi és két Diesel-mozdony” együttes tömegével és mozgásával tesztelték a hidat. „[…] a tervnek megfelelő elegyítésben hajtottak a hídra, sorakoztak fel egymás után az autóbuszok, a teher- és locsolóautók, majd mindkét irányból egyszerre-lépésben megindultak a villamosok is. A járművek 11 órára a hídszerkezet pályájának szinte minden talpalatnyi helyét elfoglalták. Addigra már a híd környékén sok ezren nézték a nem mindennapi látványt, az Erzsébet-hídi járműparádét.” A hídavatásra 1964. november 21-én került sor.
A háború következményeként Dunába omlott – korábban Eskü téri hídnak is becézett – átkelő eredetileg öt évnyi építkezés után 1903. október 10-én avatták fel. Mérnöki különlegessége volt, hogy mederpillér nélkül kötötte össze a folyó két partját.